Většina prodejců ojetých vozů se vyhýbá tomu, aby kupujícímu poskytli možnost ověřit si historii vozu, takže šance, že si koupíte vůz, který je poškozenější, než vám bylo řečeno, je extrémně vysoká, a to poté, co na něm byly provedeny kosmetické úpravy a několik drobných oprav.
Najít bezporuchový prémiový vůz může být obtížné. Archivní foto
Každý řidič, který si kupuje ojetý vůz, doufá, že nebude mít skryté závady nebo zpětně najeté kilometry. Vozidla s čistou historií však není úplně snadné najít. Navíc při koupi některých značek podstupujete větší riziko – zejména pokud hledáte cenově dostupný model v prémiové třídě.
Společnost carVertical, která poskytuje údaje o automobilech, provedla průzkum, aby zjistila, které značky automobilů ve Velké Británii mají obvykle čistou historii a které mají záznamy, které ohrožují jejich hodnotu.
Modely Lexus, Renault a Peugeot mají s větší pravděpodobností čistou historii
Ve studii společnosti je za vůz s čistou historií považován model, který nebyl nikdy poškozen, neměl změněný počet najetých kilometrů, nebyl používán pro taxislužbu, spolujízdu nebo sdílení automobilů a nebyla u něj nahlášena totální škoda.
Ze všech značek vozidel kontrolovaných v Rumunsku společností carVertical vyniká Lexus – 60,5 % vozů tohoto výrobce mělo čistou historii, následuje Renault (53,8 %) a Peugeot (52,7 %). Vozy Lexus, Renault a Peugeot mají tendenci mít čistou historii, protože je vlastní především řidiči, kteří si cení údržby a dlouhé životnosti více než výkonných úprav nebo agresivní jízdy. Kromě toho jsou tyto značky jen zřídka používány ke komerčním účelům, jako je taxislužba nebo spolujízda, což snižuje pravděpodobnost nadměrného opotřebení, podvodů s počtem najetých kilometrů nebo nehodové historie.
„Nepoctiví prodejci se snaží zatajit historické záznamy některých vozidel, aby uměle zvýšili své zisky. Jedná se zejména o praktiku, kdy prodávají vozy, které byly v minulosti silně poškozeny a na sekundárním trhu by byly méně atraktivní, kdyby byla známa pravda. Vůz s čistou historií je mnohem snazší prodat za dobrou cenu“ vysvětluje Matas Buzelis, odborník na komunikaci ve společnosti carVertical Automotive.
Najít bezporuchový prémiový vůz může být obtížné
Najít vůz s čistou historií vyžaduje čas a úsilí a koupě některých značek je obzvláště riziková. Ze všech vozidel, která společnost carVertical v Rumunsku prověřila, dopadly nejhůře modely BMW – pouze 8 % z nich mělo čistou historii. Na dalších místech se umístily vozy Porsche (9,3 %) a Volvo (27,4 %).
Ve většině zemí zahrnutých do studie měly prémiové vozy výrazně nižší pravděpodobnost čisté historie, což znamená, že ti, kteří si těchto značek cení, by měli být při koupi ojetého modelu obzvláště obezřetní.
„Mnoho lidí sní o vlastnictví prémiového vozu, ale ne vždy si plně uvědomují rizika spojená s jeho koupí. Protože jsou tato vozidla dražší, je u nepoctivých prodejců větší pravděpodobnost, že budou falšovat počet najetých kilometrů nebo zatajovat závady.říká Buzelis.
Ve snaze koupit prémiový vůz za co nejnižší cenu kupující často přehlížejí historii vozu nebo si neověřují, jaká poškození mohl vůz v minulosti utrpět. Později, když se začnou objevovat různé problémy, mohou být noví majitelé vystaveni nepříjemným překvapením. Navíc vysoké náklady na opravy mohou prudce zvýšit celkové náklady na vlastnictví.
Aby si kupující zajistili, že budou moci svůj vůz používat po dlouhá léta bez nečekaných problémů, měli by si zkontrolovat zprávu o historii vozidla, absolvovat zkušební jízdu a nechat vůz prohlédnout v autorizovaném servisu. V opačném případě může nadšení z koupě vozu rychle vyprchat kvůli přetrvávajícím mechanickým nebo elektrickým závadám.